Zijn we al “digitaal”? Een algoritmisch antwoord op een filosofische vraag

Is marketing al digitaal getransformeerd?

“We gaan een put up-digitaal-transformatietijdperk in, waarin bedrijven niet langer van plan zijn om ‘digitaal’ te worden. Zij zijn digitaal.”

Ik vond dat geen bijzonder controversiële uitspraak, die ik in april schreef terwijl ik aan het martechlandschap van dit jaar werkte. Het is moeilijk om alle manieren te inventariseren waarop technologie nu is ingebed in advertising and marketing en niet te concluderen dat we het stadium van ‘waarschijnlijk ooit digitaal moeten gaan’ voorbij zijn.

Maar met een onderzoek van LeanData dat zei dat de #1 direct-capaciteit die inkomstenmarketingteams willen, is “meer automatisering / minder handmatige taken” (32%), samen achieved ons eigen gezamenlijke rapport over martech-carrières waaruit bleek dat 70% van de marketingops-pros 10+ uur for every week in spreadsheets (of spreadsheet-achtige tools zoals Airtable), roept redacteur Kim Davis van MarTech.org me op die bewering af.

“Hoewel we er zeker van zijn dat onze lezers digitale spreadsheets gebruiken, bijvoorbeeld Microsoft Excel in plaats van papier en potloden, is dat zeker niet wat Brinker bedoelt,” hij schreef onlangs.

Dat is correct. We gebruiken al sinds de jaren ’80 spreadsheets op computers. De enige ‘digitale transformatie’ destijds was de verschuiving van platen en cassettes naar cd’s.

Maar wanneer doet een marketingafdeling kwalificeren als getransformeerd naar digitaal?

Het is een interessante vraag.

Kim suggereert dat op dat second een “digitaal paradijs van volledig geautomatiseerde (en natuurlijk doorway AI aangedreven) marketing and advertising” is gerealiseerd. Dat lijkt me een behoorlijk hoge lat.

Ik stel een meer realistische maatstaf voor: advertising and marketing is digitaal getransformeerd wanneer meer dan 99% van de marketingacties – entrance-stage en again-phase – algoritmisch worden uitgevoerd doorway program.

Het is niet zo dat er in die omgeving nog steeds niet genoeg dingen zijn die wij mensen persoonlijk doen op het gebied van marketing. Maar als je alle acties optelt die computer software namens ons uitvoert, zonder dat onze vingers op het toetsenbord hoeven te prikken om elke afzonderlijke actie te laten plaatsvinden, is de verhouding tussen algoritmisch uitgevoerde acties en handmatig uitgevoerde acties 99 tot 1 of hoger.

De onzichtbare zee van algoritmisch uitgevoerde acties

Laten we dit concreet maken satisfied een voorbeeld rond virtuele evenementen – die, ha, volledig digitaal van aard zijn, maar dat is nog maar het get started:

Als u zich aanmeldt voor een webinar, exporteert u ze naar CSV-bestanden en importeert u ze handmatig in uw CRM, dat wil zeggen niet algoritmisch. Het levert je zeker geen punten op om digitaal te worden getransformeerd. Als deze aanmeldingen in plaats daarvan echter automatisch by means of API naar uw CRM worden verzonden – integraties voor de overwinning! — ze gaan naar de “algoritmisch uitgevoerd” kolom.

Als u handmatig e-mails met aanmeldingsbevestigingen, herinnerings-e-mails en e-mails na het evenement naar die webinar-registranten verzendt, is dat: niet algoritmisch. Maar als u uw computer software voor marketingevenementen zo instelt dat deze e-mails automatisch worden verzonden wanneer ze worden geactiveerd doorway nieuwe aanmeldingen of op vooraf gedefinieerde tijden, zijn ze nu algoritmisch uitgevoerd.

Wat gebeurt er vervolgens achieved die aanmeldingen? Heeft u een stagiair die op world-wide-web zoekt om meer te weten te komen more than die bedrijven en om hun CRM-file handmatig aan te vullen? niet algoritmisch. Of gebruik je een dienst als Zoominfo, Clearbit, etcetera. om die records automatisch te verifiëren en te verrijken achieved further data? Algoritmisch uitgevoerd.

Hoe zit het achieved het scoren van die qualified prospects? Is het een puur handmatig proces (niet algoritmisch), of is het by way of een softwaregedefinieerde heuristiek, misschien zelfs achieved machine understanding (algoritmisch)?

Leidingen routeren? Met de hand gedistribueerd (niet algoritmisch) of by using een op software program gebaseerde workflow (algoritmisch)?

Daaropvolgende verzorgende (druppel)campagnes? Acties die programmatisch plaatsvinden wanneer die persoon uw web-site bezoekt of reageert op een andere demand gen-campagne of sequencing-stap? Misschien zelfs iemand anders van datzelfde bedrijf, die uw accountgebaseerde promoting-spidey-perception ontsloeg, algoritmisch berekende en algoritmisch reageerde? E-mails, web page-personalisatie, direct mail, sms-berichten, (her)gerichte reclame, enz algoritmisch uitgevoerd doorway softwarematig.

Als je al die acties optelt die namens jou worden gedaan door software – in plaats van dat je ze allemaal achieved de hand doet – wordt het al snel een zeer groot aantal.

Het verkleint wat we fysiek zelfs met de hand kunnen doen, gemakkelijk voorbij de 99-tegen-1-verhouding blazen die ik heb voorgesteld als de lakmoesproef voor het zijn van een digitale afdeling.

De ironie is dat, omdat al die dingen – hoe groot ze ook zijn – automatisch door computer software voor ons worden gedaan, ze snel uit ons bewustzijn verdwijnen. We denken niet aan hen omdat we dat werk niet doen. In plaats daarvan doen we andere dingen die nog niet automatisch gebeuren. Dus het is natuurlijk onze huidige handmatige werklast die in ons opkomt als we nadenken about hoe we onze dagen doorbrengen. Hallo, recentheidsbias.

Gefeliciteerd, je bent digitaal. Laten we nu aan het werk gaan

Nu, na het bovenstaande state of affairs te hebben gelezen, zou je kunnen zeggen: “Dat doen we nog niet!” In dat geval, geef ik je, ben je waarschijnlijk geen digitaal getransformeerde marketingafdeling. Nog. Het goede nieuws is echter dat dit alles nu grotendeels gevestigde greatest apply is, mogelijk gemaakt doorway een ruime keuze aan gangbare martech-producten. Je kunt er vanaf hier komen.

Aan de andere kant, als je reactie op het bovenstaande is: “Ja, dat doen we allemaal – maar er zijn zoveel dingen die we beter zouden willen doen, zoveel meer handmatige taken die we zouden willen automatiseren, zoveel meer vervelende beslissingen waarvan we zouden willen dat een algoritme snel en veilig namens ons kon uitvoeren…”

Welkom bij submit-digitale transformatiemarketing. Alleen omdat we digitaal zijn, betekent niet dat we het nirvana hebben bereikt.

Overweeg als metafoor een softwareprogramma. Het is inherent 100% digitaal. Maar goed, niet alle softwareprogramma’s zijn geweldig. Ze kunnen fouten bevatten, ze kunnen functies missen die we willen, ze kunnen een slechte UX hebben, enz. Dergelijke application moet worden gerepareerd en verbeterd. En als we kijken naar de afgelopen 50 jaar computer software, denk ik dat het redelijk is om te zeggen dat het aanzienlijk is verbeterd. Maar het heeft nog een lange weg te gaan.

Of, zoals application-ondernemers het zouden omschrijven: “Wat een fantastische kans!”

En dat was het punt dat ik maakte in de verklaring die ik bovenaan dit bericht deed. End satisfied denken aan “digitaal worden” als een toekomstige staat en realiseer je dat je waarschijnlijk al zijn vandaag digitaal. Maar je hebt nog een hoop werk te doen om je digitale marketingactiviteiten te realiseren beter.

Mee eens zijn? Het oneens zijn? Als je denkt dat mijn 99-tegen-1-ratio niet de juiste check is om electronic-ness te claimen, stel dan een andere maatregel voor. Maar om te voorkomen dat het een puur filosofisch argument wordt, zou ik je willen vragen om er een kwantitatieve maatstaf van te maken die kan worden berekend.

Of, satisfied andere woorden, een algoritme.

Ontvang onze artikelen direct in uw inbox!

Abonneer u op mijn nieuwsbrief om te leren hoe u betere marketingtechnieken in uw bedrijf kunt toepassen.