De meeste eigenaren willen een mooi website-ontwerp voor hun bedrijf. De website van een bedrijf is immers vaak de eerste indruk van een potentiële klant van het bedrijf.
Het heeft echter weinig zin (en een grote verspilling van geld) om een mooie site te maken als niet veel mensen hem in de zoekresultaten zullen vinden.
Het optimaliseren van uw site zodat online zoekmachines u kunnen vinden is net zo belangrijk als designelementen en de juiste boodschap. Dat is waar SEO-webdesign om de hoek komt kijken.
Wat is SEO-webdesign?
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, omvat het optimaliseren van uw website om mogelijk hoog te scoren in zoekmachines zoals Google en Bing.
Website-ontwerp is de creatie of ontwikkeling en het ontwerp van een website.
Wanneer ze samen worden gebruikt, creëren ze een website die is geoptimaliseerd voor zoekmachines.
Hoe moet een site worden geoptimaliseerd?
EEN marketingbureau moet zich concentreren op twee primaire activiteiten bij het gebruik van een SEO-strategie:
- Optimalisaties op de pagina, zoals het bouwen van uw website en inhoud
- Off-page optimalisaties zoals linkbuilding
Beide zijn nodig om goed te scoren in zoekmachines. Google gebruikt ze bijvoorbeeld om de geloofwaardigheid van uw website, de relevantie voor een bepaalde zoekopdracht en de kwaliteit van de gebruikerservaring te evalueren.
Het proces van zoekmachineoptimalisatie moet beginnen met het onderzoeken en analyseren van uw huidige website. Kortom, kijken naar hoe uw website presteert.
Een SEO-marketingbureau zou ook:
- Voer een zoekwoordanalyse uit om te zien op welke zoekwoorden u momenteel rankt.
- Zoek naar zoekwoordmogelijkheden waar u niet op rankt. Voer een zoekwoordonderzoek van concurrenten uit om te zien of er hiaten zijn in waar ze voor ranken en waarvoor u rangschikt.
- Optimaliseer items op uw website, zoals titels, metabeschrijvingen, afbeeldingen en trefwoorden om de effectiviteit van zoekresultaten te vergroten. Bepaal of de taal op uw website duidelijk, doelgericht en beknopt is
- Analyseer hoe snel uw website is en of deze veilig is
- Bekijk backlinks en of ze nuttig zijn voor uw websiteverkeer
- U voorzien van regelmatige SEO-rapporten
- Bepaal samen met u welke resultaten u kunt verwachten met het budget dat u heeft
Naast SEO evalueren de beste bureaus verkeersanalyses, of waar uw verkeer (en het verkeer van uw belangrijkste concurrenten) momenteel vandaan komt, hoe het binnenkomt en hoe lang het blijft. Agentschappen moeten ook warmtekaarten in hun analyse opnemen. Hiermee kunt u begrijpen wat de aandacht van bezoekers trekt en waar ze hun tijd doorbrengen, zodat u de conversieratio (CRO) van elke pagina kunt optimaliseren.
SEO is een langetermijnstrategie die een uitstekende gebruikerservaring biedt en tegelijkertijd de geloofwaardigheid en relevantie verhoogt wanneer deze correct wordt uitgevoerd.
Hoe moet een site worden ontworpen?
We kennen het belang van SEO bij het genereren van verkeer naar uw website, maar als potentiële klanten daar eenmaal zijn, is het belangrijk om ze daar te houden en geef ze een gebruiksvriendelijke ervaring.
Het beste webdesign bedrijf zullen:
- Ontwerp uw site voor huidige computers, tablets en mobiele apparaten
- Maak een gebruiksvriendelijk ontwerp waarmee bezoekers snel de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben
- Zorg ervoor dat de laadtijden kort zijn (alles meer dan een paar seconden om een pagina te laden is te lang)
In feite, om dat laatste punt mee naar huis te nemen, a gegevensstudie dat Google in opdracht gaf, ontdekte dat het verminderen van de laadtijden van mobiele sites met slechts 1/10 van een seconde een grote stijging van de conversieratio’s veroorzaakte … meer dan 8% voor winkelsites en meer dan 10% voor reissites!
Het ontwerpen van een website moet ook gericht zijn op het maken van berichten en het maken van inhoud. Omdat dit misschien niet is opgenomen in een dienstverlenend bedrijf dat ALLEEN webdesign aanbiedt, is het belangrijk om te zoeken naar een full-service marketingbureau of inbound marketing bureau dat gespecialiseerd is in zowel design als contentcreatie.
Het doel van uw website moet zijn om bezoekers te betrekken en om te zetten in leads. Hoewel webdesign en ontwikkelaars experts zijn in webprogrammering, hebben ze misschien geen bredere kennis van digitale marketing, inbound marketing of contentmarketing. Hoewel uw site misschien prachtig is ontworpen, zal dit gebrek aan kennis niet de juiste bezoekers naar uw website leiden. Als je bijvoorbeeld een mooie nieuwe auto ziet met de nieuwste technologie, designkenmerken en de strakke look die je zoekt, maar als je ermee probeert te rijden, kom je erachter dat hij geen motor heeft. Dat is hetzelfde als een website zonder bezoekers. Je hebt een content engine nodig om de juiste bezoekers naar je website te trekken.
Gebaseerd op jouw koper personaof ideale klant, een bureau kan online materialen zoals video’s, blogs en aanbiedingen maken die oplossingen bieden voor problemen die uw klanten hebben en waarmee u informatie over potentiële klanten voor uw verkoopteam kunt vastleggen.
Heb ik SEO-webdesign nodig?
JA! Om ervoor te zorgen dat uw website vlekkeloos loopt, aantrekkelijk en efficiënt is vormgegeven en gevonden kan worden door zoekmachines, zodat potentiële klanten die uw diensten of producten nodig hebben, u zonder al te veel moeite kunnen vinden. SEO webdesign is een must voor elk bedrijf met een website.
Als dat je niet overtuigt, zijn hier een paar krachtige statistieken van: Hubspot die laten zien waar u waarschijnlijk tegen concurreert:
- In 2021 waren er wereldwijd meer dan 4,6 miljard internetgebruikers.
- Tegenwoordig zijn er meer dan 1,8 miljard websites.
- De website van een bedrijf is het nummer 2 kanaal dat wordt gebruikt in marketing, achter sociale media.
- Bijna 69% van de marketeers investeerde in 2021 in SEO.
- Bijna 64% van de SEO-marketeers noemt mobiele optimalisatie een effectieve investering.
- De gemiddelde Amerikaan heeft toegang tot meer dan 10 aangesloten apparaten in zijn huishouden.
- Meer dan 73% van de webdesigners zegt dat een niet-responsief ontwerp waarschijnlijk de belangrijkste reden is waarom bezoekers een site verlaten.
Hoe kies je een bureau voor SEO-webdesign?
Zoals we hierboven hebben besproken, is het belangrijk om een bureau te kiezen dat uw hele online aanwezigheid beheert en ervoor zorgt dat al uw marketinginspanningen naadloos samenwerken.
Wanneer u evalueert met wie u zou moeten samenwerken, zoek dan naar een bureau dat:
- Heeft een bewezen proces dat het heeft toegepast bij andere kleine zakelijke klanten zoals het uwe en meetbare resultaten heeft opgeleverd die het kan delen
- Stelt u vragen over uw bedrijf, inclusief wat uw doelen zijn, wie uw publiek is en wat uw bedrijf uniek maakt
- Heeft vaste klanten met wie ze al jaren samenwerken?
- Voert hetzelfde proces voor zichzelf uit, waaruit blijkt dat het bureau in het proces gelooft
- Doet realistische beloften, geen solide inkomstenbeloftes of garanties voor zoekresultaten
Het is ook belangrijk om bedrijven te waarschuwen voor ‘black hat’-technieken. Hoewel deze strategieën uw site op korte termijn wat winst kunnen opleveren, veroorzaken ze uiteindelijk schade aan de domeinautoriteit van uw website. Black Hat SEO, ook wel bekend als spamdexing, is de opzettelijke manipulatie van de indexering van zoekmachines.
Methoden van spamdexing zijn onder meer keyword stuffing, ongepaste linkbuilding en het herhaaldelijk gebruik van zinnen die niet relevant zijn voor de diensten of producten die u aanbiedt.
Als een bureau dat u overweegt over deze technieken beschikt, loop dan de andere kant op. De schade die het aanricht aan uw website is vaak moeilijk en duur om ongedaan te maken, zo niet onmogelijk.
U kunt meer lezen over waar u op moet letten bij het beste marketingbureau in ons artikel, Hoe u het beste digitale marketingbureau voor uw bedrijf kiest.