Nieuwe gegevens, inzichten, casestudy’s, voorspellingen


Klik op afspelen op de video hierboven voor een hoogtepunt van de 2022 B2B influencer-marketingrapport.

Met 2022 in volle gang delen het team en ik van TopRank Marketing graag ons tweede rapport over de B2B Influencer Marketing. Omdat de zakenwereld uitdagingen heeft overwonnen, geroteerd, aangepast en geïnnoveerd, hebben we een vergelijkbare ervaring gehad met het voltooien, analyseren en visualiseren van dit onderzoek voor de B2B-marketingwereld.

De pandemie heeft ongetwijfeld gevolgen gehad voor alle aspecten van het bedrijfsleven, inclusief B2B-marketing, waarbij 74% van de respondenten in ons onderzoek zei dat ze hun go-to-market-strategieën hebben aangepast.

Het goede nieuws is dat veel B2B-marketeers uit de pandemie zijn gekomen als zelfverzekerd: bijna de helft van de marketeers die we hebben ondervraagd, beschouwt hun marketing als zeer of extreem succesvol.

Veel van dat vertrouwen komt van een focus op wat werkt, en 96% van de marketeers is van plan sommige of de meeste wijzigingen die in de afgelopen 2 jaar zijn aangebracht, te behouden, inclusief het werken met influencers. 71% gaf zelfs aan dat influencer-marketing belangrijker werd tijdens de pandemie.

In tijden als deze is het belang van Influence van cruciaal belang voor B2B-merken die authentiek moeten verbinden met hun kopers en betekenisvolle ervaringen moeten creëren. @leeodden #B2BIMReport

Dus wat is de volgende stap als het gaat om B2B-marketing? Hoe zien digital-first B2B influencers eruit? Wat zijn de best practices en technologieën voor influencer marketing? Hoe belangrijk is het voor B2B-merken om invloed op te bouwen bij hun medewerkers en senior executives?

Dit rapport beantwoordt al deze vragen en meer, inclusief inzichten van enkele van de beste B2B-merken ter wereld, waaronder AT&T Business, Salesforce, Dell, IBM, SAP, Oracle, LinkedIn, SAS, Demandbase, Treasure Data, MarketingProfs en natuurlijk onze team van TopRank Marketing.

Hier is een voorbeeld van enkele van onze bevindingen met statistieken uit elke sectie van het rapport:

86% B2B Influencer-marketingstatistiek

B2B-invloed verhoogd

  • 70%+ B2B-marketeers zeggen dat influencer-marketing belangrijker wordt door de pandemie
  • 72% van de B2B-marketeers zegt dat influencer-marketing de merkreputatie verbetert
  • 33% van de B2B-marketeers zegt dat influencermarketing de omzetgroei direct beïnvloedde

63% B2B Influencer-marketingstatistiek

Groeiende invloed van binnenuit

  • 76% van de B2B-marketeers maakt van invloed van leidinggevenden een prioriteit om geloofwaardigheid bij klanten op te bouwen
  • 63% van de B2B-marketeers geeft prioriteit aan invloed van leidinggevenden om verkoopgesprekken met leidinggevenden te verbeteren
  • 66% van de B2B-marketeers die met leidinggevenden werken, zegt dat hun programma zeer of extreem succesvol is geweest in het vergroten van de merkinvloed

71% B2B Influencer-marketingstatistiek

Profiel van een B2B-influencer

  • 77% van de influencers waarmee B2B-marketeers werken, zijn branche-experts en analisten
  • 56% van de influencers waar B2B-marketeers mee werken zijn interne executives
  • 12% van de influencers waarmee B2B-marketeers werken, zijn potentiële klanten

300% B2B Influencer-marketingstatistiek

B2B influencer-marketing in actie

  • 19% van de B2B-marketeers die periodieke influencer-campagnes uitvoeren, is zeer succesvol
  • 31% van de B2B-marketeers die always-on influencer-programma’s uitvoeren, is zeer succesvol
  • 81% van de B2B-marketeers schakelt influencers in om webinars te maken

56% B2B Influencer-marketingstatistiek

B2B influencer marketing op schaal

  • 55% van de B2B-bedrijven met 500 tot 1.000 werknemers zegt dat het effectief was om met een bureau te werken om influencers te vinden
  • 27% van de B2B-bedrijven met 500 tot 1.000 werknemers zegt dat het effectief was om software te gebruiken om influencers te vinden
  • Onalytica en Traackr waren de beste B2B influencer-marketingplatforms die door B2B-marketeers werden gebruikt

B2B-marketeers hebben in 2022 een unieke kans om meer authentieke, vertrouwde en zinvolle ervaringen voor hun klanten te creëren, en dit nieuwe rapport voor 2022 en verder zal je laten zien hoe.

B2B-marketingexperts

TopRank Marketing heeft het geluk om samen te werken met enkele van de beste B2B-merken en influencers in een spectrum van industrieën. In plaats van alleen te vertrouwen op de gegevens en ons inzicht voor de inhoud van het rapport, hebben we besloten om het gesprek aan te gaan en dit rapport samen te stellen met experts uit de sector, opinieleiders en top B2B-marketingmanagers. Hier zijn een paar citaten van top B2B-marketingmanagers die hun inzichten hebben bijgedragen aan het rapport:

Brian Solis
“Als het gaat om waar B2B influencer marketing de komende jaren zaken kan doen, zijn onze enige beperkingen onze verbeeldingskracht.”
Brian Solis @briansolis
VP, Global Innovation Evangelist bij Salesforce

Ann Handley
“Van influencers wordt gedacht dat ze een soort sterrenkracht hebben. Maar hun echte gave ligt in hun vermogen om hun publiek te helpen.”
Ann Handley @marketingprofs
Chief Content Officer bij MarketingProfs

Alexis Hall
“Dit is het moment voor B2B-merken om te investeren in relaties met branche-experts, opinieleiders en makers om betere marketingervaringen te bieden waarop kopers kunnen vertrouwen.”
Alexis Hall @Alexis5484
VP Client Accounts bij TopRank Marketing

Justin Levy
“Influencer-marketing is versneld onder B2B-merken en we zullen rollen blijven zien die zich toeleggen op influencer-marketing, aangezien uit onderzoek blijkt dat kopers liever vertrouwen op branche-experts.”
Justin Levy @justinlevy
Directeur, Social en Influencer Marketing bij Demandbase

Ursula Ringham
“Om te begrijpen of een influencer authentiek, betrouwbaar en geloofwaardig is om mee samen te werken, moet je eerst uitzoeken wie ze zijn als persoon. Lees, luister en bekijk hun inhoud. Wat scheidt hen?”
Ursula Ringham @ursularingham
Head of Global Influencer Marketing bij SAP

Srijana Angdembey
“Als de influencer past bij je merkpersona en de kernwaarden op één lijn liggen, betekent dit dat de inhoud authentiek is voor zowel het bedrijf als het publiek van de influencer. Het is een win-win voor beide.”
Srijana Angdembeja @srijanaa
Directeur, Social Media & Influencer Marketing bij Oracle

Rikky Britton
“Twee van de belangrijkste praktijken die marketeers met influencers moeten overwegen, is om duidelijk te zijn over uw verwachtingen en om de influencer controle te geven over het advertentiemateriaal.”
Rikky Britton @rikkybritton
Senior Brand Marketing Manager bij LinkedIn Marketing Solutions

Paul Leone
“Het belangrijkste bij influencers is niet het bereik, het is authenticiteit. Daarom werk ik het liefst met Subject Matter Experts die geweldige content maken die resoneert met ons publiek.”
Paul Leone @pauleone_inc
Integrated Marketing Consultant, werkend met merken als Smartsheet en Oracle

Alicia Dietsch
“Executives op sociale kanalen zijn uniek gepositioneerd om contact te maken met de mens achter de prospect en de relaties met het merk te verdiepen.”
Alicia Dietsch @ATTBusiness
Senior Vice President, Business Marketing bij AT&T

Janine Wegner
“Het koppelen van leidinggevenden aan influencers is een geweldige manier om hun platforms naar een nieuw publiek te tillen en relevante branche-expertise te delen voor een ‘stempel van autoriteit’ van de community van influencers.”
Janine Wegner @JanineWegner
Global Thought Leadership Strategy, Content & Activation Manager bij Dell Technologies

Ryan Bares
“Voor een effectief B2B influencer-marketingprogramma moeten platformpartners impactvolle inzichten leveren in het publiek van de influencers – branche, interesses, betrokkenheid en titel.”
Ryan Bares @RyanBares
Global Influencer Marketing Lead bij IBM

Tom Treanor
“Ad-hoc, op spreadsheets gebaseerde influencer-marketingprogramma’s zijn een grote verspilling van tijd en geld! Zet in op een duurzame strategie, maak gebruik van technologie en/of bureaus om het proces aan te sturen.”
Tom Treanor @RtMixMktg
CMO bij Treasure Data

Download 2022 B2B Influencer Marketing Rapport

Om de toekomst voor te blijven in 2023 en daarna, moedig ik je aan om uitchecken het rapportvoorbeeld of download de volledige PDF van dit 59 pagina’s tellende rapport boordevol statistieken, inzichten van experts, casestudy’s en voorspellingen over de toekomst van invloed voor B2B-merken zoals die van jou.

Enorm DANK aan het TopRank Marketing-team en onze branchepartners voor hun bijdragen aan dit rapport!