Hyundai werpt nieuwe Ioniq 6 sedan op als rivaal van Tesla Model 3 – TechCrunch

Hyundai werpt nieuwe Ioniq 6 sedan op als rivaal van Tesla Model 3 – TechCrunch

Hyundai onthulde zijn nieuwe Ioniq 6, een sedan die naar eigen zeggen een bereik zal leveren dat vergelijkbaar is achieved de Tesla Product 3, waarmee hij een directe uitdaging vormt voor de best verkochte batterij-elektrische sedan op de markt.

De Ioniq 6 – de opvolger van Hyundai’s Ioniq 5 SUV en het tweede product in zijn Ioniq EV-submerk – zal 610 kilometer (379 mijl) afleggen op een volledig opgeladen batterij, gebaseerd op de Europese WLTP-testcyclus. Dat is meer dan de 602 kilometer onder de WLTP-testcyclus voor de Product 3 Very long Selection.

Dat is een belangrijke prestatie, aangezien Tesla lang heeft gediend als de maatstaf voor het EV-bereik.

“Hoewel veel concurrerende EV’s dichter bij Tesla’s range rankings zijn gekomen, zijn er relatief weinig die deze hebben geëvenaard of overtroffen”, zegt Ed Kim, president en hoofdanalist van AutoPacific.

De Koreaanse autofabrikant, die zich een ambitieus doel heeft gesteld om tegen 2026 een major drie EV-aanbieder in de VS te worden, hoopt dat de een-tweetje van zijn line-up het een kans zal geven om Tesla uit te dagen voor de verkoopkroon in de jonge EV-markt.

De Tesla Product 3 is na de kleine SUV Tesla Product Y het meest verkochte elektrische voertuig in de VS. Op de vijfde plaats staat de Hyundai Ioniq 5, die een groeiende vraag van consumenten naar batterij-elektrische SUV’s bedient.

Echter, sedans zijn de afgelopen jaren een zwakke plek geweest voor autoverkopen, waardoor de keuze van Hyundai mogelijk contra-intuïtief lijkt. Maar analisten zeggen dat batterij-elektrische sedans zoals de Ioniq 6 en Polestar 2, die ook de Model 3 willen onttronen, een strategische rol spelen in de EV-markt, vooral voor nieuwe kopers.

“Omdat sedans more than het algemeen aanzienlijk lager geprijsd zijn dan hun SUV-tegenhangers, vormen ze een meer betaalbare manier om in EV’s te stappen”, zei Kim. “Ervan uitgaande dat de prijs van Hyundai’s nieuwe sedan de $ 40.000 IONIQ 5 ondermijnt, zou het een echte waardepropositie kunnen zijn voor EV-customers.”

Net als de Ioniq 5 zal Hyundai’s nieuwe volledig elektrische sedan worden gebouwd op zijn Electric World-wide Modular System (E-GMP), een 800-volt elektrische architectuur die sneller opladen mogelijk maakt dan vergelijkbare geprijsde EV’s, behalve die van Tesla.

Hyundai heeft agressief geïnvesteerd in het uitbreiden van het Ioniq-portfolio, terwijl het ernaar streeft om van een maker van betaalbare auto’s op instapniveau naar een wereldwijd topmerk voor EV’s te gaan dat bekend staat om zijn gedurfde style and design. De automaker heeft beloofd om tegen 2025 meer dan 10 miljard dollar in de VS te besteden aan de ontwikkeling van technologie voor elektrische en autonome voertuigen en mobiliteitstoepassingen voor robotica.

Meer dan de helft van die investering zal een nieuwe EV-fabriek en batterijfabriek in Georgië financieren, waar Hyundai van strategy is om 10 minste enkele van de 23 elektrische voertuigen te bouwen die het tegen 2025 wil uitrollen, zoals de Ioniq 7-SUV fulfilled drie rijen, een belangrijk section voor chauffeurs achieved grote gezinnen. De Ioniq 6 wordt gebouwd in Zuid-Korea.

De Ioniq 5, die dit voorjaar de Earth Motor vehicle Awards gained, liet zien dat Hyundai durft satisfied zijn EV-style. Dat thema gaat verder met de koepelvormige Ioniq 6, waarvan de lage motorkap en het hoge dak hem ronder maken dan de meeste auto’s, zei SangYup Lee, hoofd van het Hyundai World Structure Centre. De afmetingen zorgen voor een coconachtige cabine satisfied hoog plafond waar de inzittenden kunnen ontspannen of werken.

Een omgevingsverlichtingssysteem satisfied 64 kleuren helpt “een bewuste ruimte te creëren die mentale energie herstelt en de inspiratie verbetert”, zei Lee.

Ioniq 6 zal start off volgend jaar in de VS te koop zijn. De prijs is niet bekend gemaakt.