Hoe Instagram-influencers ondernemingen worden en wat er daarna gebeurt

Tegen de tijd dat Amber Fillerup Clark landde een belangrijk profiel in De Atlantische Oceaan in 2017 stond de blogger en Instagrammer al zeven jaar aan de prime van haar kunnen. Clark gelanceerd haar blog-die sindsdien is hernoemd maar destijds heette Blond op blote voeten-in 2010 en steeg snel naar de top rated van het mamablogger-ecosysteem.

Vandaag, meer dan een decennium afterwards, heeft Clark 1,3 miljoen Instagram-volgers verzameld, houdt hij toezicht op bijna een dozijn fulltime medewerkers en Dae Haarhet schoonheidsmerk dat ze in 2020 lanceerde, is de ideal verkopende lijn voor schone haarverzorging bij Sephora.

Maar terwijl Clark en een hele generatie initially-wave Instagram-beïnvloeders hun bedrijf hebben ontwikkeld van beeldmakers tot merkbouwers, is het landschap van de sociale media ook blijven veranderen – en tegenwoordig voelt ze de druk om te veranderen.

“Het is nu eigenlijk een verschuiving en ik breng het grootste deel van mijn tijd door op TikTok”, vertelt Clark Snel bedrijf op een Zoom-oproep vanuit haar huis in Arizona. “Iedereen verschuift gewoon weg van Instagram – ik heb het gevoel dat als ze hun algoritmen niet serieus terug veranderen naar wat ze waren, Instagram achterhaald zal worden, zoals Facebook.”

Niet dat Clark nog langer afhankelijk is van sociale media. In 2016 zette ze haar liefde voor hairstyling om in de ontwikkeling van een bedrijf voor haarverlengingen, BFB Haaren Dae Hair is enorm populair sinds het twee jaar geleden debuteerde. Enkele van de meest gevraagde producten in het 14-SKU-assortiment, zoals de veganistische ontklitter en jumbo-formaat shampoo’s en conditioners– zijn herhaaldelijk uitverkocht sinds ze in de winkelrekken zijn aangekomen.

“Ik besteed het grootste deel van mijn tijd aan mijn bedrijven, niet aan sociale media”, zegt Clark. “De tijd die ik aan sociale media besteed, is niet per se om geld te verdienen. Het is zo belangrijk voor naamsbekendheid en interactie fulfilled de community die ik de afgelopen tien jaar heb opgebouwd.”

In de ontluikende dagen van Instagram, dat in 2010 werd gelanceerd, experienced bijna niemand de toekomstige influence van het platform op de toen nog jonge scheppende economie kunnen voorspellen, die sindsdien is gegroeid tot een geschatte waarde van $ 104 miljard in 2022. Zonder de druk van merkdeals of inkomsten genereren, waren early adopters vrij om openhartig te posten – en Clark schrijft een groot deel van haar succes toe aan het consequent publiceren van authentieke inhoud more than haar passies en interesses.

“Ik denk dat het uit een zeer authentieke plaats kwam”, zegt ze. “Dit zijn echt mijn echte hobby’s en ik deel ze achieved jullie. Ik denk dat wanneer iemand echt deelt waar ze gepassioneerd around zijn en je hun passie echt kunt voelen, het besmettelijk is. Ik heb het gevoel dat ik altijd heb gedaan wat ik leuk vind.”

Tegenwoordig is een geheel nieuwe generatie makers (de term beïnvloeders langzaam uit de mode raakt) beginnen aan hun carrière achieved volledig bewustzijn van het lucratieve potentieel ervan. Sinds 2019 hebben peilingen aangetoond dat “YouTuber” een topcarrière is onder de meeste kinderen en tieners – en onder druk om volgers te krijgen en sponsoring te winnen achieved “merkveilige” inhoud, werden gefilterde en samengestelde persona’s jarenlang de sociale media standaard. Totdat TikTok gebeurde.

Video’s in kort formaat die zijn ingezet through het algoritme van TikTok, dat prioriteit geeft aan inhoud boven makers, heeft een nieuw, authentieker tijdperk in de influencer-economie gekatalyseerd. Een lagere toegangsdrempel betekent ook dat er meer mensen meedoen – en gegevensgestuurde betrokkenheidsstatistieken laten zien dat doelgroepen en consumenten de voorkeur geven aan echt en ruig boven happy en ongerept.

“Er zijn zoveel mensen [on social media] nu is het zo verzadigd’, zegt Clark. Maar articles trekt ook de aandacht van het publiek – en adverteerders, waaronder de bedrijven van Clark, zijn massaal naar nieuwe platforms toegestroomd om nieuw talent te zoeken.

“Je hoeft niet zo groot te zijn om geld te verdienen”, zegt ze. “Het is nu veel gemakkelijker om hiervoor betaald te worden.”

En terwijl de eerste golfing van OG-beïnvloeders overgaat naar een onderneming en bedrijfseigenaren worden, keren ze zich om en investeren ze marketingdollars in een nieuwe generatie makers van sociale media-inhoud, omdat ze uit de eerste hand weten hoe authentieke betrokkenheid consumenten kan overtuigen.

“Bij Dae investeren we in zoveel micro-influencers en UGC-content material die afkomstig is van mensen die misschien geen grote volgers hebben. We zijn gewoon dol op hun standpunten”, zegt Clark. “Ik hou van die evolutie van sociale media – hoe ontspannen het nu is en hoe niets verboden is. Ik denk dat merken tegenwoordig zo creatief zijn. Hun klanten zijn binnen handbereik, wat zoveel mogelijkheden creëert. Het is zeker leuker, zeker.”