Als je door je e-mailinbox bladert, is de kans groot dat je bent geabonneerd op een soort nieuwsbrief. En hoewel veel van die abonnementen misschien voor bedrijven en merken zijn, is de populariteit van individuele nieuwsbrieven de laatste tijd enorm toegenomen. deelstapeleen platform gewijd aan gratis en betaalde e-mailnieuwsbrieven, ontvangen over 24,57 miljoen bezoeken in september 2021. Journalisten stroomden naar de site in 2020waardoor redactiekamers hun eigen bazen worden.
En dat is het mooie van het maken van uw eigen nieuwsbrief – de autonomie die het biedt. Een nieuwsbrief kan een ongefilterd kanaal worden voor al uw ideeën, persoonlijke en professionele updates en andere overpeinzingen die u met de wereld wilt delen. Deze flexibiliteit maakt het een geweldig medium voor individuen op alle gebieden, niet alleen voor journalisten en schrijvers. Als u geïnteresseerd bent in het opbouwen van een gemeenschap en uzelf wilt vestigen als een expert op een bepaald onderwerp, kan een individuele nieuwsbrief perfect voor u zijn.
Het schrijven van een regelmatige nieuwsbrief is een geweldige manier om te netwerken met gelijkgestemde mensen en tegelijkertijd in contact te komen met een nieuw publiek. Als u uw perspectief deelt, kunt u zelfs een thought leader worden en uw persoonlijke merk en geloofwaardigheid bij lezers opbouwen. Als uw publiek het gevoel heeft dat ze genoeg van uw woorden profiteren, bestaat de kans dat ze bereid zijn te betalen voor uw nieuwsbrief. Zo kan een nieuwsbrief zelfs worden uw eigen bedrijf, iets wat u in de onderstaande voorbeelden zult zien.
Er is geen goede of foute manier als het gaat om het opzetten van een e-mailnieuwsbrief. Deze voorbeelden van nieuwsbrieven van vijf heel verschillende mensen bewijzen dat iedereen een bloeiende nieuwsbrief kan maken zolang ze gepassioneerd zijn over een bepaald onderwerp.
Hunter Harris – een voormalig entertainmentschrijver bij Vulture – werd snel populair door haar geestige samenvattingen (ook bekend als “Power Rankings”) van de Roy-familie van HBO’s Succession. Naast haar journalistieke werk vergaarde Hunter een enorme Twitter-aanhang door haar scherpe commentaar te delen op het laatste tv- en filmnieuws en roddels over beroemdheden. In plaats van als Staff Writer bij Vulture te blijven, besloot Hunter eind 2020 haar eigen Substack te creëren.
hiiiii wat persoonlijk nieuws
een paar weken geleden verliet ik vulture/nymag om een nieuwsbrief te maken bij @SubstackInc. ik ben zo opgewonden om je kennis te laten maken met mijn nieuwe baan, Hung Uphttps://t.co/ZZULTu6eZz
— jager harris (@hunteryharris) 24 november 2020
Ze was niet de enige journalist die dat deed. Cultuurverslaggever Anne Helen Peterson deed een soortgelijke stap toen ze Buzzfeed verliet om haar semi-reguliere zondagse nieuwsbrief om te zetten, Cultuurstudie, in haar fulltime baan. Zowel Harris als Petersen hebben verteld hoe de overstap naar Substack hen meer vrijheid heeft gegeven om te schrijven wat voor hen het belangrijkst is.
“Ik was echt nerveus om eraan te beginnen!” Jager gezegd. ” … Maar toen ik begon te brainstormen over ideeën en met de ontwerper aan het logo werkte, viel het een beetje op zijn plaats: ik kan nog meer mezelf zijn dan ik zou kunnen zijn voor Vulture, wat in wezen oneindig veel berichten over de film Closer betekent of Bennifer of waarom Martin Scorsese zijn bril niet meer draagt.”

Terwijl de focus van ‘Hung Up’ ligt op het laatste nieuws over de popcultuur, bespreekt Hunter allerlei trending onderwerpen, zelfs politiek. Haar nieuwsbrief is tot nu toe een groot succes en de schrijfster is zelfs te zien geweest in andere e-mailnieuwsbrieven, zoals toen ze een gaststuk schreef voor modemerk Reformation.

Hoewel “Hung Up” een gratis versie heeft, hebben volgers de mogelijkheid om $ 5 voor een maand of $ 50 voor een jaarabonnement te betalen om de hele nieuwsbrief te lezen.

Dit is niet alleen Hunter’s fulltime baan geworden, maar de schrijfster zei dat ze ook meer freelance schrijfopdrachten heeft kunnen aannemen – iets waar ze geen tijd voor had toen ze stafschrijver was. Het is duidelijk dat het starten van haar eigen nieuwsbrief een win-winsituatie is geweest voor de journalist.
Emily’s levensplan voor deze week
Als je een fan bent van Emily Mariko, je weet dat haar merk draait om minimalisme. Terwijl de influencer ging viraal op TikTok voor haar recept voor zalmrijstkom in 2021, maakte ze in 2012 voor het eerst haar YouTube-kanaal en deelde inhoud over fitness en eten.
In tegenstelling tot de meeste andere influencers zijn Emily’s Instagram Reels en TikToks stil. De YouTuber voegt nooit muziek of voice-overs toe en praat zelfs zelden in haar video’s. In plaats daarvan horen kijkers het hakken van groenten, het gerinkel van pannen en het ontsteken van de kachel. In plaats van alle details voor haar recepten in haar video’s te geven, stuurt Emily een wekelijkse nieuwsbrief met een overzicht van de inhoud van de vorige week, inclusief volledige recepten en links naar haar kookgerei en outfits.

“Emily’s levensplan” heeft niet alleen een eenvoudige lay-out, maar bevat ook handgeschreven notities, wat een authentiek tintje aan de nieuwsbrief geeft.

Deze nieuwsbrief is een goede herinnering dat uw inhoud niet uitzonderlijk hoeft te worden samengesteld of gepolijst. Het enige dat telt, is dat u informatie deelt die nuttig en relevant is voor uw publiek.
Geschiedenislessen met de cultuurleraar
In mei 2022, Sheehan Quirke, die door “de culturele leraar” gaat, stopte met zijn baan en besloot een Twitter-account aan te maken om zijn passie voor geschiedenis met anderen te delen. In slechts zes weken tijd was hij in staat om meer dan 100.000 volgers te verzamelen.
Zes weken geleden heb ik mijn baan opgezegd en mezelf een uitdaging gesteld.
Start een Twitter-account. Deel de dingen waar ik veel om geef gedurende ten minste 30 dagen. Kijken wat er gebeurt.
En vandaag heb ik 100k volgers. Dank je. Aan jullie allen. echt
Maar dit is nog maar het begin:
— De Culturele Tutor (@culturaltutor) 24 juni 2022
Terwijl Sheehan Twitter gebruikt als een platform om zijn interesses te bespreken – en heeft hij veel discussies gehad viraal – hij stuurt ook een nieuwsbrief elke vrijdag belooft hij zeven korte lessen over kunst, geschiedenis en architectuur in de inbox van zijn volgers te bezorgen.

De nieuwsbrief was aanvankelijk gratis en kreeg in de eerste paar weken 19.000 abonnees. Nu heeft Sheehan echter een betaalde optie toegevoegd, omdat hij hoopt van de nieuwsbrief zijn fulltime baan te maken. Gebruikers die zich gratis abonneren, ontvangen nog steeds een maandelijkse nieuwsbrief en twee essays per jaar, maar betalende leden blijven wekelijkse e-mails ontvangen. Sheehan heeft verklaard op: zijn website dat hij zelfs geïnteresseerd is om ook een podcast te beginnen.

Als je gepassioneerd genoeg bent over een bepaald onderwerp, zoals Shaheen gepassioneerd is door geschiedenis en cultuur, is een nieuwsbrief een perfecte manier om je gedachten te ordenen en tegelijkertijd je kennis te verspreiden onder anderen. Het feit dat Shaheen zijn aanhang in zo’n korte tijd kon laten groeien zonder enige voorafgaande blootstelling, bewijst dat mensen aangetrokken zullen worden tot uw nieuwsbrief zolang uw inhoud interessant en leerzaam is.
Freelancertips van Kat Boogard
Kat Boogard — een freelance schrijver die in meerdere verkooppunten is gepubliceerd, waaronder: De New York Times- schrijft een nieuwsbrief speciaal voor andere freelance schrijvers. In haar nieuwsbrief deelt Kat haar ervaring met andere schrijvers en geeft ze tips voor freelancers om betaalde schrijfmogelijkheden te krijgen.

Elke week deelt Kat best practices en geeft ze bruikbare adviezen voor freelancers, zoals hoe ze hun pitch het meest effectief kunnen maken. Dit is een goed voorbeeld van een nieuwsbrief die hypergefocust is op één onderwerp. Lezers weten dat ze meer zullen leren over freelance schrijven, waardoor de inhoud van Kat een geweldige bron is voor een specifieke doelgroep.

Naast het delen van haar eigen advies, bevat Kat ook een lijst met bronnen, freelance schrijfoptredens en belicht ze haar toplezingen van de week. Deze extra secties zijn een geweldig extraatje voor een toch al nuttige nieuwsbrief.
Joel’s wekelijkse nieuwsbrief met gedachten en hoogtepunten
Onze eigen CEO, Joel Gascoigneis onlangs begonnen met zijn eigen wekelijkse nieuwsbrief waarin hij updates deelt over zijn persoonlijke leven, Buffer, en al het andere benadrukt dat hem bezighoudt.

Joel richt zich in elke nieuwsbrief op een specifiek thema, met als meest recente toevoeging flexibiliteit, specifiek hoe dat hoort bij de vierdaagse werkweek bij Buffer.

Elke week is er ook een verzameling artikelen, tweets en citaten die Joel bijzonder aanspraken.
Joel heeft gezegd dat deze nieuwsbrief een manier is om een gemeenschap op te bouwen en contact te maken met anderen, en hij moedigt lezers zelfs aan om rechtstreeks op hem te reageren. Evenzo hoeft uw nieuwsbrief niet alleen een eenzijdig gesprek te zijn, maar kan het ook een manier zijn om open discussies aan te gaan met gelijkgestemde individuen.
Hoewel het starten van uw eigen nieuwsbrief misschien een grote onderneming lijkt, hopen we dat de bovenstaande voorbeelden het proces beter uitvoerbaar hebben gemaakt en u hebben geïnspireerd om uw eigen nieuwsbrief te maken. Of je nu commentaar geeft op trending onderwerpen, tips van experts geeft of gewoon je favoriete dingen deelt – je nieuwsbrief kan succesvol zijn zolang je praat over de dingen die voor jou het belangrijkst zijn.
Wat is je favoriete nieuwsbrief? Laat het ons weten op Twitter of Instagram!