Als de recensies van het laatste absoluut noodzakelijke en helemaal niet overbodige ding dat je op Amazon hebt gekocht zo veel copypasta leken, is daar een goede reden voor: er zijn neprecensies in overvloed en mensen worden betaald om ze te plaatsen.
Amazon heeft maandag een rechtszaak aangespannen tegen de beheerders van meer dan 10.000 Fb-groepen die contant geld of goederen coördineren voor kopers die nep-productrecensies willen plaatsen. De wereldwijde groepen dienden om potentiële neprecensenten te werven en waren actief in Amazon’s on-line winkelpuien in de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Japan en Italië.
Als 10.000 Facebook-groepen als veel klinkt, is dit blijkbaar de som van de groepen die Amazon sinds 2020 aan Fb heeft gerapporteerd. Het bedrijf merkt op dat eerdere juridische stappen die het heeft ondernomen effectief zijn geweest en “meerdere grote beoordelingsmakelaars hebben gesloten”, en toch hier zijn we zijn. Ze vervolgen al sinds 2015 mensen voor dit soort dingen.
Het bedrijf noemde een groep ‘Amazon Merchandise Review’, die meer dan 40.000 leden telde totdat Fb het eerder in 2022 verwijderde. Die groep ontweek detectie door de aloude, AI-ontwijkende strategie om een paar letters om te wisselen in zinnen krijg het kapot.
Amazon zegt dat het het ontdekkingsproces zal gebruiken om “slechte actoren te identificeren en neprecensies te verwijderen die in opdracht van deze fraudeurs zijn gemaakt en die nog niet zijn gedetecteerd doorway Amazon’s geavanceerde technologie, deskundige onderzoekers en continue checking.”
De monitoring magazine dan continu zijn, het is duidelijk dat duizenden en duizenden onwettige beoordelingen elke dag producten about de enorme digitale winkelpui van de on line retailer in excess of de hele wereld pushen. En regelgevers merken dit op – iets dat ongetwijfeld een klein vuurtje zal aansteken onder ieders favoriete on-line winkelmonoliet.
Amazon wordt al jaren geplaagd doorway recensies die productbeoordelingen kunstmatig verhogen. EEN Washington Put up onderzoek in 2018 wees uit dat overduidelijk neprecensies sommige productcategorieën domineerden, waaronder bluetooth-koptelefoons en gezondheidssupplementen.
Destijds vond de Submit een bloeiende huisnijverheid die neprecensies op Fb verkocht. Verkopers berechten Amazon-customers op Facebook by using “tientallen netwerken, waaronder Amazon Assessment Club en Amazon Reviewers Team, om gloeiende comments te geven in ruil voor geld of andere compensatie”, aldus de Article.
Amazon erkende vorig jaar de omvang van het probleem in een blogpost. “Vanwege onze voortdurende verbeteringen in de detectie van neprecensies en verbanden tussen het kopen en verkopen van accounts van slechte acteurs, hebben we een toenemende pattern gezien van slechte actoren die proberen om nepreviews buiten Amazon te krijgen, achieved identify via sociale-mediadiensten”, schreef het bedrijf.
Amazon zei dat het in het eerste kwartaal van 2021 meer dan 1.000 verkoopgroepen voor recensies op sociale-mediaplatforms meldde – een verdrievoudiging 10 opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Of dat spreekt more than de prevalentie van neprecensies of de online retailer die het probleem serieuzer neemt, is niet duidelijk, maar het bedrijf wilde graag de schuld geven aan sociale-mediabedrijven voor hun lakse handhaving van die groepen wanneer ze platformregels overtreden.
Uiteindelijk zijn neprecensies niet de ergste soort misleidende inhoud die internetbedrijven niet uitroeien. Maar zij zijn nog een voorbeeld van hoe, wanneer je een groot genoeg geld-afdrukkende (of geld-brandende) internetmachine hebt, systemische problemen uit de hand kunnen lopen terwijl je hoofd naar beneden gaat, waardoor de rij omhoog gaat. En soms stimuleren die problemen allerlei slechte of unusual dingen. In dit geval: een kleine industrie van mensen die geld verzilveren om slechte producten er goed uit te laten zien – en als dat allemaal in beweging is, is het moeilijk om de puinhoop te ontwarren die de grote geldmachine heeft gemaakt.